fredag 11. januar 2013

Butjønn: Åklinuten og ”Den hvite hesten” med retur om Kroktjønn (13km/500m - 6 timer).

Åklinuten
Dette må være en av de flotteste turene på Blefjell. Du kommer opp på snaufjellet på under en time og det meste av turen går her, men med fine muligheter til et bad i det store vannet Kroktjønn på tilbakeveien. Turen tar 6-7 timer med pauser. I tillegg er returen via Kroktjønn blitt betydelig lettere (og enklere å finne) i de senere år etter at løpet «Blefjells Beste» har en av sine traseer fra Åklinuten og helt ned til Kroktjønn.

Kjør Storeblevegen (bomvei) opp fra veien på vestsiden av Numedalslågen, ca. 8 km. nord for Flesberg sentrum. Bomveien er skiltet Nordre Blefjell og tar av der den store elven Gjuva krysser veien. Kjør bomveien helt til den stopper ved en stor parkeringsplass ved Butjønnsetra. Blåmerket sti starter helt innerst til venstre på parkeringsplassen. Det er skiltet for Viermyrnuten (annet navn for Blenuten) og Ormhugget.

Blenuten
Etter ca. 20 minutter er du oppe på første ”utsikt” og her fortsetter du rett fram (ikke ta stien opp til venstre). Etter nye 20 minutter er du på en ny åpning med utsikt ned til det store vannet Kroktjønn til venstre og oppe i horisonten til høyre ser du ”Den hvite hesten” for første gang. Returstien i dag går langs Kroktjønn (på sørsiden).

Etter knappe 5 minutter til, kommer du opp på en kolle med en stor varde opp til venstre (ca. 45 min. fra parkeringsplassen). Ta en slurk vann ved varden med en fantastisk utsikt i alle retninger. Nå ser du ”Den hvite hesten” oppe i horisonten til høyre, Åklinuten rett fram og hele Blefjellryggen nede til venstre (Gråfjell og Brørsteinene nær horisonten dersom du kikker godt etter).

HALVDAGS-TUR: 3 - 4 timer:
Fortsett stien fra kollen, men etter bare 100 meter tar du stien opp til høyre mot ”Den hvite hesten”. Stien rett fram tror jeg går bort til Meseterfjellbuin, en gammel sæter 250 meter nord for det lille vannet stien går mot (uten navn på kartet). På høydedraget sør for dette vannet går dagens retursti, slik at dersom denne turen blir for lang, kan du kutte over her og du får en 3-timers tur til sammen. Men ta gjerne med deg ”Den hvite hesten” først; det er en halv time opp og en halv time tilbake igjen fra dette sti-krysset.

For hovedturen; ta av til høyre mot ”Den hvite hesten” og følg på oppover. Etter ca. 10 min. kommer du opp på et lite myrplatå (etter å ha gått i en myrbakke) og her går stien 90 grader opp til høyre (liten varde i bakken). På neste høyde tar du skarpt til venstre og følg godt vardet sti. Men allerede etter ca. 100 meter deler stien seg (liten varde og skilt i krysset). Ta stien opp til høyre.

Den Hvite Hesten
Dere skal opp til stedet merket på kartet som ”Ormhogg” og her finner du et kryss med stier i minst 4 retninger etter ca. 30 minutter fra vannslurken ved varden. Du skal til høyre i krysset, bratt oppover bakken i det lille fjellpartiet rett foran deg. Etter bare ca. 5  minutter åpenbarer ”Hesten” seg rett bak den første fjellknausen.

Returner ned til sti-krysset og ta stien rett på, men etter bare ca. 200 meter treffer dere ”hovedstien” nedenfra, så ta skarpt til høyre her og følg på oppover i søkket i nordvestlig retning. På kartet går det en liten elv oppover og etter ca. 20 minutter kommer du opp til det lille vannet på ca. 1100 m.o.h. (ved Bergseidfjellbuin). Her forlater du stien og tar 90 grader til venstre og følg flaten svakt oppover ca. 300 meter til du står på et flott utsiktspunkt og ikke kan gå lenger i denne retningen. Ta nå 90 grader til høyre og sikt deg inn mot varden du ser oppe på en liten fjelltopp der oppe. Passer denne varden og fortsett i samme retning ca. 100 meter til. Du skal nå ha nådd toppen av høydedraget som går her på tvers og du følger sørvestover mot Åklinuten.

Følg nå høydedraget sørvestover. Fantastisk utsikt i alle retninger. Du har fra starten av et vann nede til høyre for deg (litt bakenfor), men du når snart et bitte lite vann (med en liten myr etter seg) i en liten ”gryte” her på toppen. Flott rastested med le for vinden. Fortsett høydedraget svakt oppover mot høyre til neste bitte lille vann. Nå har du nådd det punktet hvor høydedraget går ned i et stup mot et større vann (fremdeles i sørvestlig retning). Her må du dreie mot vest og komme ned til dette vannets vest-spiss. Herfra tar du høydedraget som går opp på motsatt side. Nå følger du dette høydedraget rett til Åklinuten på 1246 m.o.h. Det tar ca. 30 min. fra vannet opp til toppen, og omtrent det samme ned igjen. En grei rute, men stort sett uten sti.

Vår favoritt-retur utenfor sommeren (med bading i Kroktjønn) er faktisk å følge samme vei tilbake som vi kom opp. Høyfjell-ryggen tilbake igjen går raskt og gir så mye mer enn å gå ned med en gang. Turen opp tar ca. 3 timer med korte pauser, og returen er et drøyt kvarter kortere. Legg på minst 30 min. for lunch.

Returen fra Åklinuten tar ca. 2,5 time (uten pauser) og du følger høydedraget tilbake igjen ned til vannet du tok av fra. Du følger traseen til løpet «Blefjells Beste» helt ned til sør-øst spissen av Kroktjønn. Det var lett å miste stien før i tiden, men nå virker det som om løps-traseen har satt seg i bakken. Drøyt 500 meter nedenfor vannet kommer det en liten elv inn fra høyre (du er nå øverst i Fjelldalen) og du følger elven nedover gjennom skaret (søndre topp merket 1086 moh).

Ved utgangen av den trangeste delen av skaret skjærer stien etter hvert nesten 90 grader til venstre (se etter varder) og følg stien eller retningen mot vannet som ligger drøye 500 meter nordøst for utgangen av skaret. På høydedraget sør for dette vannet går det en godt vardet sti på tvers. Gå bort til den og ta til høyre sørøstover mot det store Kroktjørn-vannet, som du vil nå på ca. 40 minutter herfra. Det tar ytterligere 20 minutter langs sørsiden av vannet (mer om du tar deg ett bad) og den avsluttende etappen fra der du krysser Hukebekken og ned til bilen vil også ta omlag 20 minutter.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com: