søndag 19. juli 2020

Fagerfjell – Gvelven Kro – Retur – 16km

Ved sykkelveiens slutt på Fagerfjellsiden.
Hytteveier nå mot Fagerfjell.

Dette er en flott kombinert gå- og sykkelvei mellom Sør-Ble og Nord-Ble. Hovedsakelig grus eller vei og den kan sykles hele veien selv om jeg har tatt noen snarveier med turstier og vinterløyper nærmere Fagerfjell.

Det interessante for syklistene sørfra må vel være å sykle videre til Djupvatnet (med Blåberg Kafe og badestrand) og eventuelt videre nordover til Kjørkjevatnet (eventuelt med avstikkeren inn til Krokstul på gårdsvei) eller eventuelt helt opp til der vei-systemet stopper på Butjønn (800 m.o.h.). Kafeen ved Fagerfjell-heisen er for øvrig oppe fredager og lørdager det meste av sommeren.

Nede ved Mjovatnet
Parker bilen på den store parkeringsplassen ved Fagerfjell (rett nedenfor det gamle hotellet) og start ut rett sørover på veistumpen som går til de små hyttene langs her. Ved den siste hytta ser du starten på den smale grusveien som er anlagt langs nordsiden av Sandvatnet. Du følger den helt rundt til du treffer veien som går på nordsiden av Mjovatnet. Nå kan du følge skiltingen for Gvelven eller følge min rute som tar noen snarveier mest egnet for gående.

Her krysses Våtvasselva.
Det blir en del hyttefelt (nye og gamle) men veien stopper etter hvert nede i en stor bakke og her fortsetter du på den grusbelagte gå- og sykkelstien. Du krysser ganske snart Våtvasselva og stien går videre i ganske åpent terreng til å være i skogsmark.

Når du nærmere deg Væråssetra, ta til venstre i «rundkjøringen». Snart er du inne på vei-nettet her sør på Blefjell, og det går raskt opp til Gvelven Kro.

Gvelven Kro

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive:

Noen flere bilder:

Fossen ved Gvelven Kro.

Mange rasteplasser.

Ned mot Mjovatnet retning Fagerfjell.

Ved nord-vest enden av Mjovatnet.
Langs Sandvatnet mot Fagerfjell (gruslagt trase nå).