onsdag 27. juli 2016

Gunnulvsburunden fra Hølsetra: Fagerfjelltjenna - Werenskioldhytta - Gunnulvsbua – 10km – 4 timer.

Stien på rabbene langs Fagerfjellvannene

En flott runde i relativt lavt terreng (500 til 800 moh), men selv om det var god sti hele veien kan det være litt tungt å gå innemellom hovedsakelig pga våte stipartier og elvekryssinger. Det ble en positiv overaskelse å se at starten på denne turen (en gammel klassiker for mange på Blåberg, men stien har vært vanskelig å finne til tider) nå var blåmerket fra Kraftanlegget oppe i fjellveggen over veien ved Hølsetra.

Det nordligste av de minste Fagerfjellvannene

Den blåmerkede stien fra Hølsetra tar deg opp langs vestsiden av Fagerfjelltjonna og du treffer den rødmerked stien fra Fagerfjell etter ca. 1 time. Så tar det ca. 1t 15 min på stien bort til Gunnulvsbua og returen ned til Hølsetra blir den klassiske rødmerkede stien, som tar ca. 1t 25 min, alt litt avhengig av hvor våt stiene er og om du må vade over elvene. Turen er
imidlertid estimert til 10 km med 350
meters stigning eller 4,5t inkl. ½t lunch.

Utsikten over Hoppestad- og Holmevatnet

Kjør først opp til Blåberg Fjellstue (kafé og butikk) fra Flesberg og herfra ta veien sørvestover mot Hølsetra. Fra kafeen kjører du 2,5 km. til der veien når ett topp-punkt. Her parkerer du ved siden av de gamle anleggsbrakkene fra kraftstasjonsutbyggingen. Turen starter ved å først følge veien som starter her vestover, bratt oppover mot demningen av den store Ljøsbuelva.

Ta imidlertid første vei til venstre oppe i bakken, og gå bort til der veien stanser ved Kraftanlegget i fjellveggen her. Her ser du at blåmerket sti starter i forlengelsen av veien og går rett oppover, slik at du er oppe på toppen med flott utsikt på 10 min. fra bilen.

Etter nye snaue 10 min. gange går stien nær en hytte, men fortsetter i tilnærmet sørlig retning langs fjellrabbene her. Du kommer i kontakt med det nordligste av de små Fagerfjelltjenna ca. 45 minutter fra bilen og det tar ca. 15 minutter å gå langs vestsiden av alle vannene før en treffer den rødmerkede stien fra Fagerfjell.

Det vil være enklere å følge rødmerket sti (Fagerfjellrunden) på kloppene langs øst-siden av Fagerfjelltjenna, og da særlig langs det siste vannet. For her kan det være veldig vått i stien.

Nedre del av setervollen på Gunnulvsbua

Når du er oppe på den rødmerkede stien merket "Gunnulvsburunden", følger du denne vestover til Werenskioldhytta, som du passerer etter 15-20 minutter. Etter ca. 20 minutter til kommer du til et viktig stikryss med skilt. Stien rett på går inn til Grøtebua, men ta til høyre for Gunnulvsbua.

Nordre og Søndre Ljøsbuvatnene

Etter ca. 10 minutter fra stikrysset treffer vi den store Grøtebuelva, og har det nettopp regnet mye, må en regne med å vade over; ellers stort sett ok med støvler. (Nå er det blitt skiltet om til Gunnulvsbua via skiløypebroen som går litt lenger ned i elva. Men høsten 2020 ble brua tatt av flom.) Fortsett rødmerket sti og du treffer stikrysset ved Gunnulvsbua etter ca. 20 minutter. Har du dårlig tid kan du ta til høyre her og du vil nå bilen ved Hølsetra på ca. 1t 15 min herfra.

Et vakkert lite tjern langs stien mellom Gunnulvsbua og Hølsetra
Vi velger imidlertid å ta de ekstra 10 minuttene (en vei) over elven og bort til den store setervollen på Gunnulvsbua med sine 6 bygninger. Fint sted for lunch og lett å ta vann fra elva.

Turen avsluttes rett etter fossen i Grøtebuelva ved Hølsetra
Returen fra Gunnulvsbua til Hølseter blir på den klassiske rødmerkede stien (til tider også med varder) og fra setervollen tar det ca. 1t 25 min. tilbake til bilen. 5 minutter før du når bilen, krysser stien igjen over den store Ljøsbuelva, men her er det en flott bro. Bare ca. 100 meter etter brua er elven demmet opp og går herfra i rør til Kraftstasjonen du passerte tidligere på dagen.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OudoorActive.com: