fredag 22. juli 2016

Nordstul: Vassholet, Brørsteinan og Bletoppen (1342 moh) – 8,5 t

Brørsteinan
Dette ble en virkelig heldagstur fra Nordstul, men lange sommerdager innbyr til slikt. Kunne vært en ide å overnatte på Sigridsbu eller ha med seg telt for å kunne få med seg mer på veien (eksempelvis Gråfjell på 1320 moh, Nystulnuten på 1330 moh og flotte Ramsura) Fra Nordstul på 750 moh stiger en jevnt til Storevatn (Langevatnet) på 1138 moh på ca. 2,5 time og en har en relativt bra sti hele veien bortsett fra siste halvtimen.

En følger den store elven Sustulaa (over flotte Sudsulflotta) opp til Vassholet og derfra elven Storvassaa oppover i retning Bleporten. Kryssingen opp til Storevatn har 20 minutter litt hard stigning på litt variabelt underlag, men går relativt greit. Videre langs nordsiden av Storevatn, opp forbi Svartkulp til Turistforeningens T-løype like ovenfor. Brørsteinan er nå bare 15 minutter lenger nord og returen til Nordstul går på T-løypa sørover via Bletoppen.

Men turen er lang (19 km - ca. 700 meters stigning); den tok oss 60-åringer 8,5 timer inklusive lunch ved Brørsteinan (6,5 time effektiv gange). Vi forkortet turen noe ved å returnere via Langedal istedenfor Sigridsbu (anbefales ikke), men yngre folk kan sikkert ta inn minst  1,5 time på økt gangfart og færre og kortere pauser. Det er deilig med et bad på slutten av turen ved østenden av Sønstevatn, bare 10 minutter fra parkeringsplassen ved Nordstul.

Fra hovedveien forbi Bolkesjø, tar en av til bomveien opp til den store parkeringsplassen ved Nordstul på 750 moh (skiltet: Store Blefjell). Det tar bare 10 minutter å kjøre opp dit fra Bolkesjø, slik at her kan Oslo-folk starte en dagstur etter å ha kjørt 1t 45min fra Oslo sentrum.

Storevatn eller Langevann
Turen starter øverst til høyre på den lange parkeringsplassen. Ta den store stien nordover markert med skilt for Sigrisbu; deretter følg skiltene for Sørstul. Du treffer T-løypa til Sigrisbu ved Sørstul etter drøye 10 minutter, og ta til venstre her oppover mot fjellet. Men etter bare ca. 60 meter (rett før den lille seterbua) tar du den umerkede stien skrått til høyre. Her starter en god gammel sti (og forbausende fin og tørr) oppover langs Sustulaa over Sudstulflotta. Flott åpent terreng hele veien til Vassholet der en støter på den moderne lille bua etter 1t 20min fra bilen (hold til venstre på slutten).

Svartkulp med endel knott for anledningen
Rett bak bua ved Vassholet kan en normalt krysse elven (gå eventuelt 50 meter nedover for lettere kryssing). Følg den lille stien oppover på nordsiden av elven Storvassaa i ca.10 minutter. Der den lille bekken fra 1138-vannet kommer ned i Storvassaa, startet vi kryssingen oppover mot Storevatn. Det tok ca. 20 minutter opp til 1138-vannet i litt tungt terreng og 10 minutter i lett terreng bort til bua nede ned Storevatn. Følg nå fiskerstien nede ved vannet til nordenden og finn den gode stien opp skaret (på høyre side) til Svartkulp (25 min.) Passer på sørsiden av Svartkulp og ta korteste vei opp til T-løypa (15 min. i nordvestlig retning). Nå er Børsteinan bare 15 minutters gange nordover.

Ser ned på Svartkulp og Storevatn fra T-løypa
Returen fra Brørsteinan blir naturlig nok T-løypa og det tok 1t 15min i flott terreng til der stien opp til Bletoppen tar av og det er bare 10 minutter opp til toppen. Fortsetter du stien rett sørover fra toppen, finner du en annen sti ned fra toppen og toppen blir i praksis nesten ingen omvei. Rett før stien går mot et stup i sør, dreier stien 90 grader til venstre og tar den bratte østhellingen greit ned til T-løypa i Bledalen på ca. 15 minutter fra toppen.

Bletoppen sett fra T-løypa i nord.
Hold til venstre i stiskillet bare 15 minutter senere for å ta den raskere Langedalen tilbake til Nordstul (ca. 1,5 time ned fra stiskillet eller 30-40 minutter raskere enn via Sigridsbu). Returen om Sigrisbu er imidlertid absulutt å anbefale. Fra Sigridsbu fortsetter T-løypa med det ene utsiktspunktet etter det andre. En virkelig flott finale etter en lang tur i fjellet! Ta til høyre i T-krysset nede ved elven Krømla og fortsett mot Nordstul seter og deretter tilbake til parkeringsplassen på snaue 2 timer fra Sigridsbu. Du passerer et par fine badeplasser i østenden av Sønstevatn bare 10 minutter før bilen. Denne turen ble imidlertid såpass lang at vi prioriterte et deilig bad i Sønstevatn foran returen via Sigridsbu.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com:

Ramsurdtjenn ved paseringen av T-løypa.