onsdag 6. august 2014

Nordstul: Tverrgrønutan (1306 moh) om Vassholet og Bleporten.

Tverrgrønutan fra sør
Dette er en tur for de som liker en mer forsiktig oppstigning på fjellet. Fra Nordstul på 750 moh stiger en jevnt til Kyrketjønn ved Bleporten på ca. 1160 moh på ca. 2,5 time og en har en relativt bra sti hele veien. En følger den store elven Sustulaa (over flotte Sudsulflotta) opp til Vassholet og derfra elven Storvassaa oppover mot Bleporten. Herfra kan en returnere samme vei, eller som beskrevet i denne turen, legge inn en ekstra time uten sti for å få med seg Tverrgrønutan og returnere ned i Langedal, der en kan ta Turistforeningens røde T’er om Sigrisbu for å avslutte turen rundt Sigridsfjell.

Men turen er middels lang (15 km - ca. 650 meters stigning); den tok oss 60-åringer 7 timer med en time for lunch ved Kyrkjetjønn. Den kan forkortes noe ved å returnere via Langedal istedenfor Sigridsbu (anbefales ikke), men yngre folk kan sikkert ta inn 1 time på økt gangfart og færre og kortere pauser. Det er deilig med et bad på slutten av turen ved østenden av Sønstevatn, bare 10 minutter fra parkeringsplassen ved Nordstul.

Fra hovedveien forbi Bolkesjø, tar en av til bomveien opp til den store parkeringsplassen ved Nordstul på 750 moh (skiltet: Store Blefjell). Det tar bare 10 minutter å kjøre opp dit fra Bolkesjø, slik at her kan Oslo-folk starte en dagstur etter å ha kjørt 1t 45min fra Oslo sentrum.

Bletoppen og Gaustadtoppen fra nær Tverrgrønutan
Turen starter øverst til høyre på den lange parkeringsplassen. Ta den store stien nordover markert med skilt for Sigrisbu; deretter følg skiltene for Sørstul. Du treffer T-løypa til Sigrisbu ved Sørstul etter 15 minutter, og ta til venstre her oppover mot fjellet. Men etter bare ca. 60 meter (rett før den lille seterbua) tar du den umerkede stien skrått til høyre. Her starter en god gammel sti oppover langs Sustulaa over Sudstulflotta. Flott åpent terreng hele veien til Vassholet der en støter på den moderne lille bua etter 1t 20min fra bilen (hold til venstre på slutten).

Vassholet
Fra Vassholet følger en god sti oppover på sørsiden av elven Storvassaa. Ikke ta stien nærmest elven, men ta den som går litt høyere. Ikke ta stien til venstre som forlater dalen, men prøv å hold høyden. Det kan være lett å miste stien ett par plasser, men du finner den gjerne igjen senere. Det er en ganske bra sti helt opp gjennom Bleporten. Stien går tett inntil den lille elven på sørsiden av Mathaug og stien krysser elven ved Griseflatin (40 min fra Vassholet). Herfra er det lett å følge stien opp gjennom Bleporten. Rett før utgangen av Bleporten krysser en over elva for å følge terrenget på sørsiden av vannet Kyrkjetjønn en drøy time etter å ha forlatt Vassholet.

Fra Kyrkjetjønn følger en skiløypa sørvestover oppover i lia mot Bletjønnan. Når du når opp til vannene hold til venstre og gå rett opp på 1292-fjellet. Følg på videre langs høydedraget sørover helt til du kommer til Tverrgrønutan (1306 moh) på ca. 45 min fra Kyrkjetjønn. Flott utsikt hele veien langs fjellet her i alle retninger!
Du kommer greit ned i Langedal fra Tverrgrønutan på ca. 20 min. Følg på fjellet i sørøstlig retning først, før du tar ned mot dalen der du ser at det går greit (følg traseen tegnet inn på kartet). Du kommer ned i Langedal der stien fra Sigridsbu kommer ned i dalen. Det tar 15 minutter opp til Sigridsbu. (Alternativt returnere du til bilen raskeste vei: ned Langedalen.)

Ut av Bleporten mot Kjøvetjønn i bakgrunnen
Fra Sigridsbu fortsetter T-løypa med det ene utsiktspunktet etter det andre. En virkelig flott finale etter en lang tur på fjellet! Ta til høyre i T-krysset nede ved elven Krømla og fortsett mot Nordstul seter og deretter tilbake til parkeringsplassen på snaue 2 timer fra Sigridsbu. Du passerer et par fine badeplasser i østenden av Sønstevatn bare 10 minutter før bilen.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive: