onsdag 14. august 2013

Hølsetra: Langevatnet rundt med Gunnulvsbuble og Storevassnuten.

Langevatnet på grensen mellom Flesberg, Notodden og Tinn kommune ligger i hjertet av kanskje Blefjells flotteste fjellheim. Det populære fiskvannet er stort og omkranset av mange fjell på nesten alle kanter og det går en grei sti rundt hele vannet. Ukjente må ha kart og kompass for å finne frem. De mest vanlige rutene inn til vannet er nok opp Rupeskaret fra Vassholet eller oppover Blegvelvdalen sørvest for Gunnulvsbua. Vi har planlagt å gå opp på 2 topper rundt vannet (Gunnulvsbuble og Storevassnuten) og turen er normert til 8 timer inkl. lunch, men det er ytterligere 4 topper på over 1160 meter rundt vannet, så her er det bare å forsyne seg, men da blir det fryktlig mye opp og ned.

Husk å les de 2 siste avsnittene i denne turbeskrivelsen. For GPX-filen har jeg valgt å returnere fra Langevatn via Brørsteinan og 1113-vannet; litt lenger men så mye lettere å gå i terrenget.

Parker bilen ved Hølsetra. Kjør opp til Blåberg Fjellstue (kafé og butikk) fra Flesberg og herfra ta veien sørvestover mot Hølsetra. Fra kafeen kjører du 2,5 km. til der veien når ett topp-punkt. Her parkerer du ved siden av de gamle anleggsbrakkene fra kraftstasjonsutbyggingen. Turen starter ved å først følge veien som starter her vestover, bratt oppover mot demningen av den store Ljøsbuelva. Etter bare ca. 300 meter stopper veien imidlertid, og rødmerket sti (blåmerket på kartet) tar over vestover mot den store setervollen Gunnulvsbua der du ankommer etter ca. 1t 15min.

Fra Gunnulvsbua tar du stien sørvestover (på kartet merket mot Blegvelven). Fra siste store hus øverst på setervollen tar du deg opp til de gamle skiltene, og her tar du til venstre over elva, men ta med en gang til høyre og følg dette svake tråkket ca. 30 meter langs elva før du tar til venstre og følger en god sti oppover i lia sørvestover. Etter ca. 15 minutter fra setervollen kommer du til det første store flate partiet og her skal du ta til venstre. Det enkleste er å krysse myren rett på; deretter ta til venstre bortover myrkanten. Stien er vanskelig å se i begynnelsen, men ta deg opp på den åpne høyden til høyre ved enden av myra og der oppe ser du godt stien. Følg stien, som svinger til høyre gjennom tette småtrær, og du kommer ut på en ny stor myr. Følg på oppover parallelt med elven (etterhvert enklest å følge myrkanten nærmest elven) og ta deg over elven ved den store fossen med de lyse flate steinene. Det tar en snau halvtime hit fra Gunnulvsbua.

Etter å ha krysset elva, følg stien som følger oppover langs elva på denne siden. Følg stien ca. 10 minutter til den nesten krysser elven. Her forlater du stien (den blir borte veldig fort på den andre siden av elven) og tar skarpt oppover til venstre opp på Blegvelven. Hold høydedraget videre innover mot neste høydedrag. Passer godt til høyre for myra og gå opp på høydedraget rett bak. Du har nå gått ca. 1 time fra Gunnulvsbua.

Her oppe tar du til høyre og følger det lille tråkket bort til stien du nå ser i enden av dette høydedraget. Stien følger du oppover til venstre og krysser elven omtrent der stien treffer elven ved en liten foss etter ca. 15 minutter. Herfra forlater du stien og går du rett mot kollen midt på østsiden av Langevatnet (25 minutter opp fra fossen) og deretter følger du høydedraget 10 minutter sørøstover til Gunnulvsbuble (1194 meter). Flott utsikt i alle retninger.

Du tar deg lett ned til sørøstenden av Langevatnet på ca. 15 minutter. Det var tørt i fjellet og lite vann i elva når vi krysset Storvassa, så det var enkelt nå midt på sommeren. Det kan nok tenkes en må vade til andre tider. Ikke følg vannkanten rundt odden (høy og bratt), men ta rett over til den andre siden, og følg stien i vannkanten helt rundt nesten til nordenden (ca. 30 minutter). Herfra tar det en snau halvtime å gå opp på Storevassnuten (1282 meter) og ca. 20 minutter ned samme vei. Men det er verdt det! Noe flottere utsiktspunkt midt i Blefjells kanskje fineste fjellheim tror jeg det er vanskelig å finne. Bletoppen er nærmeste nabo mot sør, Flesebekkble i nord og Nystulnuten og Gråfjell mot nordvest.

For returen til Gunnulvsbua tar du deg opp til den flotte jakt-hytta i nordenden av Langevatnet og følg på en liten sti videre. Men stien blir fort borte og en må greie seg selv helt til en er nede i Blegvalven, der den god stien du brukte på morgen starter på sørsiden av elven. Ta turen om høydedragene som du gjorde på morgenen, eller gå langs Bletjenna og følg på nedover dalen. Nede på stien på sørsiden av elven, krysser du elva ved fossen som tidligere. På toppen av fossen er det lett å komme over elven og her har du den stor myra på den andre siden. Følg langs kanten av myra nedover (parallelt med elva) og i østre enden av myra går den lille stien videre helt til Gunnulvsbu, som du ankommer ca. 1 time og 15 minutter etter Langevatn. Fra Gunnulvsbu tar du samme sti tilbake til bilen.

Nystulnutskaret
Er du godt kjent i på Blefjell, vil jeg anbefale en annen retur til Gunnulfsbua fra Langevatnet. Fra Storevassnuten returnerte vi ikke ned til vannet, men tok retning nordvest mot T-løypa mellom Sigrisbu og Eriksbu. Det tar 30 minutter over til T-løypa og 15 minutter til før du er ved Brørsteinene. Herfra når du østenden av 1113-vannet på 45 minutter og Gunnulvsbua på ytterligere 50 minutter i rask gange. Dette er en del lengre, men er du kjent er det lettere å gå her, slik at det kun tok oss 25 minutter ekstra i forhold til å returnere til Gunnulvsbua direkte fra Langevatnet.

Returen til Gunnulvsbu fra Langevatn ned langs Blegvelven (som beskrevet overfor først) er blitt stadig mer vanskelig med årene pga stien som er i ferd med å forsvinne, og generelt mye myrer og kryssinger uten noe sti. Jeg anbefaler derfor nå å holde høyden etter Bletjenna og gå mot Gunnulvsbunatten på 1174 meter. Rett nedenfor det nordligste tjernet her (ca. 300 meter nord-øst for toppen) går det en sti ned til Gunnulvsbu (litt bratt enkelte steder, men ingen problemer).

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com: