tirsdag 6. august 2013

Nordstul til Bletoppen - inn bakveien (via Surløytenuten)

Bletoppen fra øst
Dette er min flotteste fotturen på Blefjell hittil. Du er oppe på snaufjellet ved Surløytenuten på rundt timen, og Blefjell viser seg fra sitt flotteste etter min mening det lenger innover en kommer mot Bleporten. Returen om Bletoppen og Sigrisbu er også storslått. Men turen er lang (17 km - ca. 700 meters stigning); den tok oss 60-åringer 8 timer med en god time for lunch ved Kyrkjetjønn. Den kan forkortes noe ved å returnere via Langedal istedenfor Sigridsbu (anbefales ikke), men yngre folk kan sikkert ta inn 1-2 timer på økt gangfart og ferre og kortere pauser. Det er deilig med et bad på slutten av turen ved østenden av Sønstevatn, bare 5 minutter fra parkeringsplassen på Nordstul.

Fra hovedveien forbi Bolkesjø, tar en av til bomveien opp til den store parkeringsplassen ved Nordstul på 750 moh (skiltet: Store Blefjell). Det tar bare 10 minutter å kjøre opp dit fra Bolkesjø, slik at her kan Oslo-folk starte en dagstur etter å ha kjørt 1t 45min fra Oslo sentrum.

I tillegg til god fysisk form, krever denne turen gode kunnskaper om kartlesing fordi ca. 2 timer av turen går uten sti. For en flott tur til Bletoppen uten store kart-kunnskaper, bare følg T-løypa til Sigrisbu, deretter mot Eriksbu til Bletjønn, der den store stien opp til Bletoppen tar av til venstre. Returner til Nordstul samme vei.

Turen i dag starter øverst til høyre på den lange parkeringsplassen. Ta den store stien nordover markert med skilt for Sigrisbu; deretter følg skiltene for Sørstul. Du treffer T-løypa til Sigrisbu ved Sørstul etter 15 minutter, og ta til venstre her oppover mot fjellet. Stien stiger ganske kraftig etterhvert, men du når topp-punktet på stien rett under Surløytenuten på en drøy halvtime opp fra Sørstul. Her må du passe på å få øye på den lille stien som tar av til høyre, for den tar deg rett opp på den første avsatsen av Surløytenuten på bare 10 minutter. Her er mange store varder og flott utsikt (se bilde nedenfor). Følger du på nordover, tar det ytterligere ca. 15 minutter å nå Surløytenuten på 1096 meter.

Mot Surløytenuten
Du er nå uten sti, men det er forholdsvis greit å følge høydedraget nordover. Sving til venstre ved de 2 små puttene (ca. 2 timer fra bilen) og gå opp på høydedraget som går nordvestover mot Bleporten, først 1144 høyden, deretter 1177 (se kartet). Flott utsikt mot Langevatnet, Flesebekkble og Tverrgrønutan. Du passerer et lite vann og for å passere fjellskrenten rett foran, gå litt ned og rundt skrenten. Her får du nok øye på et lite tråkk som går din vei rundt skrenten, men mer viktig er de mange små vardene som dukker opp etterhvert. Følg dette vardede tråkket, for det bringer deg langs høydedraget rett over Bleporten og helt ned til det treffer en liten sti i skiløypa opp fra Kyrkjetjønn, der vi lunchet etter en ca. 3 timers tur fra Nordstul.

HALVDAGSTUR
Denne turen vil kunne være en flott halvdagstur. Som sagt nås snaufjellet ved Surløytenuten på ca. 1 time. Herfra kan en følge høydedraget 1 time nordover før en returnerer samme vei, eller returnerer om Kjøvetjønn, der det går en sti fra sørspissen ned på T-løypa.

Rett ovenfor Bleporten
Heldagsturen fortsetter et lite stykke oppover på skiløypa som kommer opp gjennom  Bleporten, men ta av til høyre ganske fort opp langs en liten elv og etter bare drøyt 400 meter treffer du T-løypa mellom Sigrisbu og Eriksbu. Ved Bletjønnan ser du den store stien opp til høyre for Bletoppen, mens T-løypa går ned langs vannet.

Det tar ca. 45 minutter opp fra Kyrkjetjønn og opp på Bletoppen (1342 meter), men her er vel en av de fineste 360 graders utsiktspunktene på Østlandet. Jeg husker en søndag i oktober på Bletoppen med vanvittig klart vær. Uten kikkert så jeg Holmenkollbakken og Jeløya. Gaustadtoppen raver som nærmeste nabo i vest.

Returen til Nordstul om Sigrisbu tok oss ca. 2,5 time, men denne ruten er så mye flottere enn rett ned den trange Langedalen. Bare utsikten tilbake til Sigridsbu mot de flotte fjellveggene på hver side av hytta ”betaler” for denne ekstra omveien.

Sigridstjønn
Fra Bletoppen foreslår jeg at du ikke tar samme vei tilbake til T-løypa, men fortsetter sørover på toppen og finner en vardet sti som tar ned til venstre i dalen, der du treffer T-løypa. Det tar ca. 45 minutter ned til Sigridsbu fra toppen (pass på å følg T-merkene til høyre etter en stund, ellers havner du nedover kjedelige Langedal).

Fra Sigridsbu fortsetter T-løypa med det ene utsiktspunktet etter det andre. En virkelig flott finale etter en lang tur på fjellet! Ta til høyre i T-krysset nede ved elven Krømla og fortsett mot Nordstul seter og deretter tilbake til parkeringsplassen. Du passerer et par fine badeplasser i østenden av Sønstevatn bare 5 minutter før bilen.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive: