søndag 28. juli 2013

Fagerfjell til Krøkla om Skjentjenna, Store Soløytjønn og Fagerfjelltjenna.

Foss og kulp i Sandvasselva
HALVDAGSTUR
Dette ble en mye hyggeligere opplevelse enn forventet. Stien sørover fra Fagerfjell er nå godt merket (rød farge) over Flåfjell og helt inn til de 2 vakre vannene Skjentjenna. Med retur herfra, blir turen en fin halvdagstur på 3,5 time inklusive 30 minutters pause ved vannene.

HELDAGSTUREN
For heldagsturen snakker vi om en drøy 7 timers tur inklusive 30 minutters lunch og diverse kortere pauser. Turen videre fra Skjentjenna til Krøkla gikk uten sti, men i ganske greit terreng på ca. 1 time. Utfordringen var neste strekk på tvers bort til hytta ved Store Soløytjønn. Dette var ganske tungt terreng og strekket på 1,5 km. tok oss 45 minutter. Derimot var returen herfra nordover helt til den merkede stien langs Fagerfjelltjenna en positiv opplevelse. Høydedraget nordover her var til tider flott å gå på og fantastisk utsikt i alle retninger.

Skjentjenna
Parkering gjøres best på den store parkeringsplassen før Fagerfjell skisenter. Gå videre forbi skisenteret og opp bakken rett på til dere ser skiltene for stier innover til bl.a. Sandvassetra og Skjentjenna etter drøyt 15 minutter. Ta denne stien mot Sandvassetra og ta stien skarpt til høyre nede ved Sandvassetra og gå oppover forbi det gamle uthuset og oppover langs elven Sandvasselva. Flott elv å se på mange steder med små fosser og kulper. Du er oppe og krysser elven ved det store skiløype-krysset på ca. 45 minutter fra bilen.

Følg nå rødmerket sti opp på høydedraget sørover og den tar deg greit og trygt inn til
Skjentjenna vannene (3 minutter før passeres et stikryss med skilt ned til Tvangssetra) på ca. 45 minutter.

Turen videre er ca. 3,5 timer uten sti og en avslutning på 1 time på god sti og vei. Du skal være i god form og må kunne bruke kart og kompass for å få utbytte av turen.

Krøkla
Ta stien mellom de 2 Skjentjenna og gå opp på høydedraget sør for vannene. Følg på for den spesielle kollen som skiløypene går halvveis rundt. Herfra følges høydedraget til venstre for 875-vannet og følg på sørover og følg etterhvert skiløypa opp til Krøkla på 910 meter (se kartet) der du ankommer ca. 1 time etter å ha forlatt vannene. Her er det flott utsikt i alle retninger, men ganske flatt.

Fra Krøkla går en vestover bort til Vesle Soløytjønn, som så ut til å være et bra badevann. Videre nordvestover mot Store Soløytjønn, der en tidlig får øye på taket på hytta ved vannet. Det tar ca. 45 minutter fra Krøkla til hytta ved vannet pga tungt terreng og ingen sti som vi fant.

Nordover langs Flotta
Vi fant imidlertid en fin og mye lettere retur nordover fra vannet, dog uten sti. Gå opp på høydedraget rett nord for hytta og følg nordvest over Flotta bort til det høyeste punktet ved 918 meter (se kartet). Herfra følger du på så langt til venstre som mulig langs det lange høydedraget som går nordover nå. Du må ned litt et par steder, men stort sett går dette ganske greit, og det er en flott utsikt hele veien.

Du ser tidlig de 3 Fagerfjelltjenna, så det er lett å holde retningen. Mot slutten må du ned og over en liten myr ved Løkemyrene, men følg på den korte veien bort til den store stien Fagerfjell – Gunnulvsbua, som passerer mellom søndre og midtre vannet. Du treffer stien på ca. 1t 45 minutter, inklusive noen korte pauser.

Returen til Fagerfjell går greit på ca. 50 minutter. Bare pass på å hold rett på når en kommer til fjellryggen med heistoppen på seg, og rett på igjen rett nede i bakken etter å ha passert denne toppen. Stien er merket på kartet som ”merket sti”, og jeg synes å huske at den har vært merket før, men jeg så ikke noe til merkene nå. Det er en stor sti hele veien, men ved myrområder må en passe på.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com: