lørdag 20. juli 2013

Kjørkevatnet: Eriksbu-runden om Uverudfjellet, Blomtjern og Krokstul.

Åklinuten med Åklivatna
Dette er vår favorittur til Eriksbu, men på en fin dag kan den godt utvides til en skikkelig heldagstur på T-løypa sørover fra Eriksbu med retur om Krokstul eller Berelsbua. Bading i Åklivatna eller Blomtjenn kan også anbefales. Selv om vi nordmenn ikke er så opptatt av små fjellvann som folk i Frankrike og Italia, kan denne turen godt kalles runden med de 9 vann rundt Eriksbu fordi så mange av vannene er ganske store og veldig vakre i solskinn. Hele runden vil ta ca. 7-8 timer inklusive 1 time for lunch.

Kjør opp Storeblevegen (bomvei) og parker på parkeringsplassen ved sørenden av Kjørkevatnet. Følg skogsbilveien innover mot Krokstul. Rett før Krokstul går det av en vei til høyre, og du følger den inn til Berelsbua. Kryss elven her, og gå til venstre videre oppover til den øverste setra (hold til høyre i bakken). Fra den nordre setra går det en liten sti videre innover til Eriksbu. (Fra den vestre setra går det en liten sti inn til hytta ved Sløkjevatnet.)

Det er en liten sti mot Eriksbu fra den nordre setra, men du må over en liten myr nesten med en gang. Du finner igjen stien ved enden av på myra, på nedsiden. Her går stien etterhvert langs kanten oppover.

Følg på rett fram (vanskelig å se deler av stien). Du må krysse over til venstre når du ser noen varder og etterhvert ser du en foss ikke langt oppe, og stien vil passere fossen. Følg stien videre innover nesten til det lille vannet,  Stigerhølen. På det lille høydepartiet rett før vannet er det en liten varde i stien, og det går av en mindre sti 90 grader til høyre. Følg denne stien oppover høydedragene (noe igjengrodd) helt til den treffer turistforeningens T-løype til Eriksbu ved et lite vann. Det tar bare ca. 20 min. langs T-løypa bort til Eriksbu og da har du brukt ca. 2 timer fra bilen.

HALVDAGS-TUR: 3 - 4 timer
En fin halvdagstur ender på Eriksbu, eller allerede der du traff T-løypa 20 minutter før Eriksbu. Har du enda mindre tid kan en raste allerede ved det idylliske vannet Stigertrølen, eller på odden ved øst-enden av Åklivatna. Ta samme sti tilbake til bilen.

Blomtjenn
For heldagsturen fra Eriksbu tar du T-løypa sørover markert for Sigridsbu. Du passerer først noen badeplasser ved de fine vannene på hver side av T-løypa og deretter starter en oppstigningen til høyfjellsplatået ved Uverudfjellet. Det er både flott og vildt innover her og en passerer flere store og mindre vann (se kartet). Utsikten mot Gaustatoppen og Åklinuten er også spektakulær. Etter bare drøyt 30 minutter er en oppe på platået og her er det fine steder for lunch om en ikke vil spise nede ved Storegrøvatnet eller ved kanskje det vakreste vannet, Blomtjenn rett under Svartenatten.

Vi har pleid å bryte av turen sørover på T-løypa ved det lille tjernet nær Hjulet, omtrent 40 minutters gange fra Rypekjyrkjun. Ta over mot Hjulet på 1120 meter og videre rett på ned mot elven. Etter elven, ta til høyre ned i dalen og kryss Sløkjedalen mellom multemyrene. Ta skråningen opp til Kaldrastjennet, og der finner du en god sti ned til Krokstul. (Turen fra T-løypa til Kaldrastjennet går helt uten sti og tar ca. 50 minutter i tildels ulendt terreng over til Kaldrastjennet, som igjen er 1,5 time fra bilen på god sti og skogsbilvei.)

Kaldrastjennet
Det ulende terrenget fra T-løypa over til Kaldrastjennet har ført til en søk etter alternative returer til Berelsbua eller Krokstul. Et klart alternativ er å ta av T-løypa helt oppe ved Rypekjyrkjun og gå over Ulverudfjellet (1180 meter) rett østover og ned mot området nordøst for Sløkjevatnet. Her treffer en på den lille stien fra hytta ved Sløkjevatnet og ned til Beretsbua. Stien ned er liten men bra bortsett fra at en må krysse elven Kinnåa før Beretsbua (går greit med en stav eller kjepp). Turen over fjellet overlater jeg til hver enkelt. Den er ikke enkelt å beskrive (se trase på kartet). Det kan også være en utfordring å finne den lille stien første gang, men går en bort til hytta ved Sløkjevatnet finner du stien.

Det greieste alternativ er imidlertid å førtsette T-løypa ca. 1km (15 min.) lenger enn vannet ved Hjulet. Nå har du kommet opp på den andre siden av Sløkjedalen, og du ser en stor markant stein oppe i lia på venstre hånd. Gå opp til den og fortsett videre oppover i retning av det lille tjernet her oppe (se kart). Passer tjernet og gå videre oppover (ikke helt til tops) i retning av det store tjernet rett sør for Kaldrastjennet. Langs vestsiden av dette tjernet går en liten sti, som du kan følge tilbake til Kaldrastjennet.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til ViewRanger (nå OutdoorActive.com):