onsdag 16. januar 2013

Butjønn: Blenuten (Viermyrnuten) og ”Den hvite hesten” ved Ormhugget

Blenuten fra sør

Dette er en tur til der Blefjell ender i nord og bare stuper ned i den mektige Sørkjevatn med Nansenhytta ved sin bredde. Du får Blefjells fineste utsikt nordover med bl.a. Hallingskarvet i det fjerne.

Du kommer opp på snaufjellet på under en time og det meste av turen går her. Turen til Blenuten med retur samme vei vil ta ca. 6 timer med pauser, mens turen forlenget til Åklinuten vil ta ca. 2 timer ekstra og blir dermed en spesiell lang og tung tur egnet for lange sommerdager.

Det er satt opp proffe veiskilt hele veien opp.
Kjør Storeblevegen (bomvei) opp fra veien på vestsiden av Numedalslågen, ca. 8 km. nord for Flesberg sentrum. Bomveien er skiltet Nordre Blefjell og tar av der den store elven Gjuva krysser veien. Kjør bomveien helt til den stopper ved en stor parkeringsplass ved Butjønnsetra. Blåmerket sti starter helt innerst til venstre på parkeringsplassen. Det er skiltet for Viermyrnuten og Ormhugget.

Den Hvite Hesten fra langt hold.
10. juli 2017 ble det merket opp blåmerket sti helt opp til Blenuten på 1215 m.o.h. Det er blitt en flott og veldig godt merket sti (skilter underveis også), så det er omtrent umulig å gå seg bort. Turbeskrivelsen nedenfor ble skrevet i 2013 og er noe forskjellig fra blåmerket sti (ikke vesentlig), men jeg har lagt den ligge ved selv om den nå er helt unødvendig. Bare følg blåmerkene og skiltene, men husk alltid å ta med kart likevel!

Ta stien opp til setra og her krysser du den rødmerkede T-løypa. Følg skiltingen for Viermyrnuten. Etter ca. 20 minutter er du oppe på første ”utsikt” og her fortsetter du rett fram (ikke ta stien opp til venstre). Etter nye 20 minutter er du på en ny åpning med utsikt ned til det store vannet Kroktjønn til venstre og oppe i horisonten til høyre ser du ”Den hvite hesten” for første gang.

Åklinuten sett fra Blenuten.
Etter knappe 5 minutter kommer du opp på en kolle med en stor varde opp til venstre (snaue timen fra parkeringen inkl. pauser). Ta en slurk vann ved varden med en fantastisk utsikt i alle retninger. Nå ser du ”Den hvite hesten” oppe i horisonten til høyre, Åklinuten rett fram og hele Blefjellryggen nede til venstre (Gråfjell og Brørsteinene nær horisonten dersom du kikker godt etter).

Den Hvite Hesten i horisonten, sett rett sørfra
Fortsett stien fra kollen, men etter bare 50 meter tar du stien opp til høyre mot ”Den hvite hesten”. Stien rett fram tror jeg går bort til Meseterfjellbuin, en gammel sæter 250 meter nord for det lille vannet (uten navn på kartet) stien går mot.

Som sagt tar du av til høyre for ”Den hvite hesten” og følg på oppover. Etter ca. 10 min. kommer du opp på et lite myrplatå (etter å ha gått i en myrbakke) og her går stien 90 grader opp til høyre (liten varde i bakken). På neste høyde tar du skarpt til venstre og følg godt vardet sti. Men allerede etter ca. 100 meter deler stien seg (liten varde i krysset). Ta den mindre stien opp til høyre. (Det går også an å ta den andre stien rett fram her, men hold da til høyre i skillet rett etter det lille vannet lenger oppe.)

Blenuten/Viermyrnuten (1.215 m.o.h.)
Dere skal opp til stedet merket på kartet som ”Ormhogg” og her finner du et kryss med stier i minst 4 retninger etter ca. 30 minutter fra vannslurken ved varden. Du skal til høyre i krysset oppover bakken i det lille fjellpartiet rett foran deg. Etter bare ca. 5  minutter åpenbarer ”Hesten” seg rett bak den første fjellknausen.

Returner ned til sti-krysset. Nå skal vi skikkelig opp på fjellet, så ta stien rett på, men etter bare ca. 200 meter treffer dere ”hovedstien” nedenfra, så ta skarpt til høyre her. Du passerer et pent lite vann og følg på videre oppover i søkket i nordvestlig retning. På kartet går det en liten elv oppover og etter ca. 20 minutter kommer du opp til det lille vannet på ca. 1100 m.o.h. (ved Bergseidfjellbuin).

Nå forsvinner stien og du er overlatt kart og kompass (event. GPS). Du følger høydedraget oppover i retning av der elven Buå renner ut av det store vannet Kroktjønnan på 1102 m.o.h. Hold kurs mot den smale korte steinen som er plassert på høykant som en varde på toppen. Du vil også passere et lite vann på venstre hånd. Det tar ikke mer enn 10-15 minutter opp til der du krysser over Buå (det er greit) og herfra tar det ca. 30 minutter opp til Blenuten på 1215 moh (til sammen ca. 1 time fra krysset ved ”Den hvite hesten”).

Utsikten nordover fra Blenuten med Sørkjevatn nederst.
På Blenuten er det en fantastisk utsikt i alle retninger. I tillegg til de ”vanlige” severdighetene sørover, er dette et av de få stedene på Blefjell du kan se så godt nordover, helt til Hallingskarvet ved Geilo. Her stopper Blefjell i nord og du ser bratt ned i det mektige Sørkjevatn med Nansenhytta oppe i nordenden. Denne eiendommen kjøpte Fritjof Nansen i ca. 1900 og tilbrakte 9 somre på rad her oppe med hele familien.

Returen til bilen kan enten tas samme vei du kom (ca. 2,5 time) eller en ekstra tur om Åklinuten, rett sør. Det er en fin tur sørover langs det store vannet Kroktjønnan forbi Nystulfjellet. En kan kutte ut selve Åklinuten (sparer ca. 45  minutter) og gå rett mot det siste og minste av vannene i rekka på 4 vann. Ved dette vannet tar dere opp nordover igjen der hvor elven renner ut av vannet mot nord. Følg nå på dette flotte høydedraget i nordøstlig retning (noe av det flotteste på Blefjell etter min mening) til dere når tilbake til returstien om den Hvite Hesten.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com: