Oversiktskart med utgangspunkt for turer

På kart-skissen nedenfor har jeg fargelagt de områdene på Blefjell jeg har funnet mest interessante for dagsturer. Dette er områder som stort sett er over 1000 m.o.h. og det er relativt lett å ta seg fram langs høydedragene, selv uten stier, for de er det få av her oppe. Skal du få noe ute av Blefjell om sommeren, kreves det med andre ord kart og kompass, men det er verdt det! Følgende parkeringer vil være mest interessante for dagsturister i fjellet og er merket med en stor P på kartet (ligger på private bomveier).

Butjønnsætra er vår favoritt fordi du når skoggrensen på god sti på en under en time, og stien fortsetter forbi ”Den Hvite Hesten” og videre nesten helt til toppen av høydedraget en kan kalle Store-Ble, der elven Buåe renner ut av Kroktjønnan. Derfor blir Butjønnsætra også favoritten for kortere turer. Det går også en sti i sørvestlig retning fra Butjønnsætra. Den tangerer sørsiden av det store vannet Kroktjønn (888) og fortsetter helt til høydedraget på sørsiden av vannet som ligger rett sør for Meseterfjellbuin. Turistforeningens rødmerkede sti passerer også Butjønnsetra, men den finner jeg ikke interessent for dagsturer herfra.

Parkeringen ca. 1 km før Butjønnsetra er utgangspunktet for Turistforeningens rødmerkede sti innover til Eriksbu og videre. Vi bruker aldri lenger denne parkeringen fordi vi synes stien innover mot Eriksbu herfra er unødig ”våt” og litt kjedelig. Vi går til Eriksbu fra Parkeringen ved søndre enden av Kjørkevatnet.

Parkeringen ved søndre enden av Kjørkevatnet var lenge vår favoritt (inntil vi oppdaget stien fra Butjønnsetra) også for kortere turer, og vi går fremdeles mye herfra. Du går på god skogsbilvei helt opp til Krokstul (40 minutter) og herfra er det sti helt opp til snaufjellet (Kaldrastjennet). Tar du skogsbilveien til høyre rett før Krokstul og krysser elven litt lenger frem, finner du en sti som tar deg helt inn til Eriksbu (vår favoritt-rute til Eriksbu). Litt dårlig sti innemellom.

Parkeringen på oversiden av Hølsetra (der anleggsveien går bratt opp) bruker vi på lange sommerturer og ellers til kortere turer, eksempelvis til Gunnulvsbua). God sti helt til Gunnulvsbu (810) og sti videre til 1113-vannet. Fra Gunnulvsbua går det også sti rett vestover, oppover mot Gunnulvsbunatten, samt en sti oppover langs Blegvelven mot Langevatnet (1.138). Vær oppmerksom på at det også går en grei merket sti fra Fagerfjell opp til Gunnulvsbua (tar kanskje 15-20 minutter lenger), slik at Fagerfjell også er et mulig utgangspunkt for turer beskrevet fra Hølsetra (om Gunnulvsbua).

Parkeringen nedenfor det gamle hotellet ved Fagerfjell er spesielt populær om vinteren. Vi bruker ikke lenger denne parkeringen om sommeren, men brukte ofte før stien fra Sandvasssetra oppover langs idylliske Sandvasselva. Videre går stien sørover langs Flåfjell i retning Krøkla (910). I tillegg går det en merket sti rett vestover fra hyttefeltet rett nord for Sandvasssetra via Werenskioldhytta helt inn til Gunnulvsbua. Jeg antar turen til Gunnulvsbua tar ca. 1,5 time (ca. 15-20 minutter lenger enn fra Hølsetra) og fra Gunnulvsbua går det stier videre i 3 retninger (se ovenfor under Hølsetra). Alle turer jeg beskriver fra Hølsetra vil sannsynligvis gå om Gunnulvsbua, slik at de som ønsker å gå fra Fagerfjell-siden, kan følge de samme rutene herfra og bare legge til 15-20 minutter.

Parkeringen ved Nordstul er nok den mest kjente for sommerturister til Blefjell, og det er ikke uten grunn. Den er klart nærmest høyfjellet av alle parkeringene og kanskje det beste utgangspunktet for fotturer i fjellet. Vi går lite herfra, pga beliggenheten i forhold til vår hytte på Blåberg, men minst en gang i året prøver vi å få med oss Bletoppen (1.342). Her er det en unik 360 grader utsikt, der en på klare dager kan se detaljer så langt som i Oslo (eksempelvis Holmenkollbakken) og på Jeløya ved Moss uten kikkert.

Turisthyttene
Alle 4 turisthyttene i området er ubetjente og blir drevet av Kongsberg og Omegn Turistforening. De ligger langs Turistforeningens rødmerkede sti fra Kongsberg og nordover langs Blefjell-ryggen og videre mot Hardangervidda.

Selsli på 730 moh ligger mellom Kongsberg og Bolkesjø.

Sigridsbu på 1.180 moh ligger like under Bletoppen.

Eriksbu på 945 moh ligger i Åkliskaret ved de store Åklivatna.

Øvre Fjellstul på 815 moh ligger rett vest for det store Sørkjevatn.