søndag 2. august 2020

Fagerfjell: Skjentjenna – Trangssetra – Sandvatnet (Skjentjenna runden) – 10km.

Vestre Skjentjenna.

Flott nymerket rund-løype fra Fagerfjell der en først stiger jevnt og trutt opp til heistoppen og går videre nesten rett sørover langs høydedragene til de 2 idylliske vannene  Skjentjenna (vestre og østre). Vi følger deretter lenge et annet bredere høydedrag nordøstover mot Tangssetra, og videre tilbake til Sandvatnet.

Holmevatnet, Sandvatnet, Mjovatnet og Våtvatnet fra nær heistoppen.
Turen  tok ca. 4 timer pluss lunchen, men inklusive korte pauser underveis.

Innover høydedragene sørover mot Skjentjenna.

Parker på den store parkeringen på Fagerfjell. Følg skiltingen for Skjentjenna-runden som tar deg først forbi kafeen ved slalåm-anlegget og videre på veien oppover rett sørover. Ved enden av hytteveien står det igjen skilting, så bare følg den store rødmerkede stien oppover mot heistoppen (nesten rett vestover).

Langs høydedrag mot Tvangssetra.
Du kommer opp på toppen av høydedraget på ca. 35 min fra bilen., der det på nytt er skiltet til venstre. Etter ytterligere bare 10 minutters gange langs høydedraget krysser en den store Sandvasselva på en stor «rør-bro», nylig lagt her tror jeg. Bare fortsett på den godt rødmerkede stien innover langs høydedraget sørover. Etter ytterligere ca. 45 min. komme en til et nytt skilt like ved Skjentjenna. Ta til høyre her for å titte på vannene eller lunsje, eller ta til venstre for å fortsette direkte mot Tvangssetra.

Åklinuten i det fjerne.
Stien mot Tvangssetra starter ut langs brede høydedrag (alltid godt rødmerket) med flott utsikt i alle retninger. Senere kommer en ned i skogen og det blir litt mer kupert terreng. Setra vil dukke opp etter en drøy time fra vannene.

Det gjenstår ytterligere en snau halvtimes gange før en når sør-siden av Sandvatnet på den fortsatt godt rødmerkede stien. Ved vannet valgte vi å ta korteste vei tilbake til Fagerfjell (30 min.), så det ble til venstre langs sør-siden av Sandvatnet. Men tar du til høyre og går langs Sandvatnets nordre side tilbake til Fagerfjell, tar det bare ett kvarter ekstra gange med flere små badeplasse underveis.

Tvangssetra.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com: