lørdag 5. august 2017

Fra Fagerfjell eller Hølsætra til Kjørkja og Rindedalsrinden (6 timer tur/retur)

Mellom Kjørkjerinden og Rindedalsrinden.
Høydedraget Rindedalsrinden (928moh) gir et flott skue over det meste av Blefjell. Min interessen for dette høydedraget ble igjen aktualisert når jeg for et par år siden leste på Blefjell’s Facebookside at noen (jeg noterte navnet, men har nå mistet referansen) hadde ryddet og blåmerket en sti opp til Kjøkja fra hovedstien mellom Werenskiold-hytta og Gunnulvsbua. Den blåmerkede stien går langs hele Kjørkjerinden, men deretter valgte jeg å følge Rindedalsrinden.

Det tar ca. 2,5 time inn til enden av Rindedalsrinden både fra parkeringene ved Fagerfjell og ved Hølsætra, så med en times lunch blir det er flott 6 timers tur ved å returnere samme vei. Nå går en liten del av traseen for løpet "Blefjells Beste" også over Rindedalsrinden, slik at stien nå er helt fin.

Her blir turen beskrevet fra Fagerfjell’s store parkeringsplass, mens de som ønsker å gå fra Hølsætra følger den forholdmessige nymerkede stien (blåmerket) opp bak Kraftanlegget i fjellveggen rett ovenfor veien her og videre rett sørover opp til Fagerfjelltjenna, der du treffer hovedstien fra Fagerfjell etter ca. 1 times gange. For en mer detaljert beskrivelse av denne stien, se turen «Ljøsburunden».

De som ikke har noe mot å følge terrenget med kart og kompass eller med vedlagt GPX-fil, kan som oss gjerne fortsette denne turen mot øst til Store Soløytjønn og der følge høydedragene langs bl.a. Flotta for returen til Fagerfjelltjenna. Det er tungt å gå enkelte steder og turen vil ta en drøy time lengre, men det blir en fin rundtur.

Parkering gjøres best på den store parkeringsplassen før Fagerfjell skisenter. Gå videre forbi skisenteret og opp bakken rett på til dere ser skiltene for stier innover til bl.a. Sandvassetra og Skjentjenna etter drøyt 15 minutter. Ikke ta denne stien, men forsett veien ytterligere ca. 50m (veien stopper her) og ta stien merket bl.a. Gunnulvsbua. Stien stiger raskt opp forbi toppen på den vestligste skiheisen og etter ca. 20 min. krysser du toppen på høydedraget. Gapahuken ved Fagerfjelltjenna passerer du 15 min. senere og Werenskioldhytta om ytterligere 15 min.

Fagerfjelltjenna (3 vann)
Fra Werenskioldhytta følger du sommerstien mot Gunnulvsbua (hold deg unna skiløypa) og du krysser lett elven i Ljøsbudalen etter bare 10 min. Nå begynner terrenget å stige, men pass på ved skiltet ca. 7-8 minutters gange opp fra elven. Her forlater du stien mot Gunnulvsbua og fortsetter svakt til venstre mot Grøtebua. Nå ser du at stien er blitt rød-merket, og etter bare 5 minutter (oppe på toppen av høydedraget) tar denne rødmerkede stien av til venstre og fortsetter høydedraget sørover til Kjørkja og videre langs Kjørkjerinden.

Nordre Vesledalstjønn
Etter ca. 20 min. langs Kjørkjerinden må du krysse et myrlent parti, men følg rødmerkingen ytterligere 20 minutter til du treffer området der skiløypa til Vassholet krysser. Her forlater du rødmerkingen (er ikke sikker på om den går lenger) og tar sikte på høydedraget rett foran: Rindedalsrinden. Følg på langs dette høydedraget, fortsatt med 360 graders flott utsikt over det meste av Blefjell, ca. 20 minutter til. Nå ser du 3 små vann nede på venstre side.

Det Store Soløytjønn
Her oppe vil nok de fleste raste og senere snu for å ta samme vei tilbake. Det er også det jeg anbefaler. Men vi tok nå turen videre ned fra Rindedalsrinden mot de 3 små vannene i øst. Det gikk greit ned til skiløypa nede i dalen, men vi forsatte videre opp gjennom vannene for å unngå den dyvåte dalbunnen her. (Det hadde regnet voldsomt natten før!). Enklest navigasjonsmessig er det å følge skiløypa forbi Nordre Vesledalstjønn til Store Soløytjønn (Det tok en drøy time fra toppen av Rinddalsrinden). Ulendt terreng og en god del småbjerk. GPX-filen følger Rindalsrinden 5 minutter lenger enn beskrevet ovenfor for å unngå den våte dalbunnen. Du vil nå krysse dalbunnen omtrent der du kommer ned (der skiløypa forlater dalbunnen, østover) og du følger skiløypa helt til Store Soløytjenn.

Nordover langs Flotta
Vi fant imidlertid en fin og noe lettere retur nordover fra Store Soløytjenn, dog uten sti. Gå opp på høydedragt rett nord for hytta og følg nordvest over Flotta bort til det høyeste punktet ved 918 meter (se kartet eller GPX-filen). Herfra følger du på så langt til venstre som mulig langs det lange høydedraget som går nordover nå. Du må ned litt 3 steder, men stort sett går dette ganske greit, og det er en flott utsikt hele veien.

Du ser tidelig de 3 Fagerfjelltjenna, så det er lett å holde retningen. Mot slutten må du ned og over en liten myr ved Løkemyrene, men gå over på det lille høydedraget på motsatt side. Snart ser du pålene som markerer skiløypa her, og følg de til høyre og opp til sør-øst enden av det store Fagerfjelltjenna (her er det bygget et lite le-skur i vannkanten). Treffer du ikke skiløypa, kan det tenkes du treffer den store stien Fagerfjell – Gunnulvsbua, som passerer mellom søndre og midtre vannet. Du treffer stien på ca. 1t 45 minutter, inklusive noen korte pauser.

Fra le-skuret ved Fagerfjelltjenna tar du den store stien rett østover og tilbake på samme sti som du kom på morgenen.

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com: