lørdag 12. januar 2013

Kjørkjevatnet: Krokstul – Brørsteinene – 1111-vannet.

Brørsteinene

Dette er den turen vi har gått mest de senere år. Man kommer raskt opp på fjellplatået ved Kaldrastjernet (1050 moh og fint for et bad). Herfra har en ”øynene” til ”Den Hvite Hesten” i ryggen mens en tar retteste vei mot Brørsteinene som en ser godt foran seg. Når en passerer Vestmannflottin, står hele Gaustatoppen og ruver rett i vest. Returen går om 1111-vannet, også flott for et bad.

HALVDAGS-TUR: 4 timer
Turen er satt til 7 timer inkl. 1 full times lunch og bad, men turen opp til Kaldrastjernet tar kun 1t 45 min (til Brørsteinene: ca. 3t), slik at en lett kan bryte av turen her og får dermed en fin 4 timers tur inkl. ca. 40 min. lunch.

Bruk parkeringsplassen ved søndre ende av Kjørkjevatnet. Kjør opp bomveien mot Nordre Ble der den store elven Juva krysser vestveien oppover i Numedal (Storeblevegen), litt etter Flesberg sentrum. Er du på Fagerfjell eller Blåberg, kjører du E-verkets vei inn til høyre ved Hølsetra og betaler kr. 10,- for parkeringen oppe ved Kjørkjevatnet.

Turen starter med skogsbilveien inn til Krokstul (45 min). Følg på stien rett gjennom setra og rett opp mot fjellet. Du vil ha elven ganske nær ved på høyre hånd ganske lenge. Stien er ikke stor, men blir ikke borte. Enkelte små myrpartier kan være litt våte, og en må gå rundt, men jevnt over en ganske ”tørr” rute. Etter hvert (ca. 35 min. fra setra) ender du nederst på en myr som heller oppover, og i enden av myra går det bratt oppover. Hold helt til høyre oppover i myra dersom det er vått. Det er lett å finne igjen stien oppe i bakkehellingen. På toppen av bakken kommer en opp på fjellplatået (1t 30min) og en pust ved en av vardene kan være godt. Jeg vil imidlertid anbefale å fortsette 15 minutter til før pausen fordi da er en ved det skjønne Kaldrastjernet. Bare følg på stien rett oppover fjell-ryggen med flott utsikt i alle retninger. Etter hvert får du ”øynene” til ”Den Hvite Hesten” i ryggen og du ser godt de 2 Brørsteinene rett framover nesten i horisonten.

Ved Kaldrastjernet følger du stien på høyre side av vannet i retning rett mot de 2 Brørsteinene i det fjerne. Stien blir fort dårligere, men hold kurs nesten rett sørover og du tar nedover litt til venstre når du ser det lille tjernet som dukker opp på venstre hånd. Følg stien ned til tjernet, men så blir den borte. Gå videre sørover ca. 100 meter fra sørenden av tjernet og ta 90 grader til venstre. Men allerede etter bare ca. 50 meter, tar du 90 grader til høyre og fortsetter sørover. Hold høydedraget og når det ender tar du ned ca. 45 grader til venstre og skrår oppover i bakken mot 1111-vannet. Du skal krysse den lille elven som kommer ut av 1111-vannet, men prøv og finn krysningspunktet av en sti som går videre rett sørover. Denne stien tar deg nemlig ikke opp til 1111-vannet, men svinger lett mot høyre og tar deg inn til Uldrenatten langs elven derfra. Kryss over denne elven nesten oppe ved det lille vannet og gå litt oppover i bakken (rett vestover) og finn stien som kommer her. Følg denne videre langs vannet (2t 30min).

Ved enden av vannet synes vi det er enklest på ta skarpt opp til høyre og følge på helt opp til høyeste punkt i ”passet”. Her har du et fint høydedrag det er veldig enkelt å gå på i sørvestlig retning, og det tar deg rett bort til Turistforeningens T-løype langs Blefjell-ryggen. Nå har du bare et drøyt kvarter videre på denne gode stien opp til Brørsteinene (3t).

Returen er tenkt om 1111-vannet (1113 på kartet) og en slags parallell-rute tilbake til Kaldrastjernet, og derfra returnerer man til Krokstul og bilen på samme sti/skogsbilvei som man kom.

1111-vannet
Returner ca. 600 meter langs samme T-løype som du kom. Når du ser at terrenget ser greit ut til høyre og du kan se de 2 vannene du skal passere mellom, skrår du nedover ganske skarpt til høyre og passerer i bunnen av steinrøysa og går over på nærmeste høydedrag. Følg høydedraget mot det første vannet og gå ned ved vannets vestlige side. Her går du over elven og går oppover mot det andre vannet (3t 25 min). Der det er smalest mellom de to vannene går det en sti og den tar du til venstre. Den er ganske bra og tar deg lett til østenden av 1111-vannet (3t 50min).

Ruten tilbake fra 1111-vannet til Kaldrastjernet kan nok virke komplisert første gang, men den er flott når en blir vant med den. Flott utsikt det meste av veien. Start vestover langs vannets nordre side, men sving raskt nordvestover og passer rett nord for det lille spisse vannet. Følg nordvestover videre opp på ”siste” høydedrag og sving nå nord-nord-østover (se kartet). Du går ned i den store kløften på tvers (med myrer og et vann på høyre hånd), kom deg over og opp igjen på motsatt side. Finn høyeste punktet på høydedraget rett forut og følg det videre nord-nord-østover helt til  du kommer på høyde med sørenden av Kaldrastjernet. Skrå skarpt ned til venstre nå og følg svabergene ned til en bitte liten kløft i enden av en liten myr, der du må over. Her treffer du også på stien (om du ikke har gjort det før). Prøv nå og følg stien ned til Kaldrastjernet (4t 25min). Du skal også ned enda en kløft rett før tjernet, men her er det god sti både ned og opp igjen på motsatt side.

Returen nå er samme som du kom opp, men det går litt fortere nedover (Krokstul 5t 20 min og bilen 6t).

GPX-fil og kart

For å se denne turen på et kart og/eller laste ned GPX-filen gratis, er det bare å følge denne linken til OutdoorActive.com: